fbpx

Weekendje Maastricht – Hotspots in Maastricht

blog, hotspot, maastricht, weekend maastricht, zuid limburg, activiteiten, eten, hotspots, valkenburg, vaals, margraten, biologische foodblog, organic happiness, foodblog

Weekendje Maastricht – Hotspots in Maastricht. De tofste hotspots van Maastricht deel ik met je in deze ‘weekendgids’ van Maastricht.

Weekendje Maastricht

Het laatste weekend van mei waren mijn ouders 30 jaar getrouwd. Ze namens mijn zusje, Jens en mij een weekend (met 2 overnachtingen) mee naar Maastricht. We aten zeker niet volledig biologisch, wel redelijk gezond en naar aanleiding van de poll op Instagram gaven jullie aan graag een verslag te lezen van het weekend.
We vertrokken op zaterdagmiddag, het was super warm en toch best even een ritje naar Zuid-Limburg, maar we hadden er zin in. Het hotel zat tegenover het station en daarbij was een grote parkeergarage, dus dat was makkelijk. Bepakt en bezakt kwamen we aan bij hotel Kaboom, waar we de rest van het weekend zouden doorbrengen.

Hotel Kaboom

Het is een boutique design hotel en dat zie je overal in terug. Zo hebben ze bijvoorbeeld super tof behang en overal zie je leuke accenten terugkomen in de decoratie. Ook de manier van benaderen vanuit Kaboom is erg leuk. Zo hangt er bijvoorbeeld in de badkamer een briefje dat als je een kussengevecht wilt houden, je andere kussens bij de receptie kunt halen haha. Ook hadden mijn ouders aangegeven dat het voor hun trouwdag was en dus was de hele kamer versierd inclusief een fles champagne, super attent. En wij heetten mijn ouders natuurlijk ook even in stijl welkom.

Maastricht tips, Bezienswaardigheden Maastricht, Bezoek Maastricht, Maastricht toeristische informatie, Maastricht ontdekken, Maastricht eten, Maastricht eten tips, Beste restaurants in Maastricht, Restaurants Maastricht, Restaurants in Maastricht, Hotspots Maastricht, Weekendgids Maastricht, Maastricht city guide, De tofste hotspots van Maastricht, Weekendje Maastricht, Tips maastricht 2019, Stedentrip maastricht blog, biologisch, biologische foodblog, organic happiness

Pieke Potloed

We kwamen aan het begin van de avond aan. Dus was het al snel tijd om lekker naar het restaurant te gaan wat mijn ouders hadden uitgezocht. Ideaal trouwens vanuit dit hotel is het centrum op loopafstand en we liepen dus naar het restaurant toe. We gingen eten bij Pieke Potloed, een bar-bistro in het centrum. Pieke Potloed blijkt in Maastricht echt een begrip te zijn, je ziet op de kaart ook typische Mestreechse gerechten terugkomen. We konden in de binnentuin zitten en dat was, gezien de warme temperaturen, heerlijk. De sfeer is heel relaxed en de bediening vriendelijk, grappig en erg behulpzaam. Vanwege de warmte had ik zin in een salade en die hadden ze. Ik koos er eentje met druiven, mangodressing en notenmix met daarbovenop gesmolten camembert. Een super grote salade, alle porties waren trouwens erg groot, maar wel super lekker!

Diavoorstelling en ontbijt

Na het eten wandelden we lekker terug naar het hotel, stuurden we mijn ouders nog even voor een blokje om de deur uit. Dan konden we de kamer nog wat verder versieren en de voorbereidingen treffen voor de diavoorstelling die we hadden gemaakt. Allemaal oude foto’s van jong tot nu van mijn ouders achter elkaar gezet met muziekjes eronder, wat hebben we gelachen! De volgende ochtend was het natuurlijk tijd voor het ontbijt en dat was echt prima bij Kaboom.

Uitgebreid ontbijt

Ik ging deze eerste dag voor een iets minder gezonde optie door het croissantje. Maar ter compensatie nam ik een bakje yoghurt met verse aardbeien en een banaantje voor onderweg. Ze hebben een uitgebreid ontbijtbuffet met veel verse broodjes, croissantjes, yoghurt en vers fruit. Maar ook pannenkoekjes, scrambled eggs en een gekookt eitje. Voor ieder wat wils dus. En een goede bodem hadden we nodig want we gingen weer op pad. We begonnen met een boottochtje (van 20 minuten) naar de grotten van de Sint Pietersberg toe.

Boottocht

Zoals gezegd was het super warm en zeker die ochtend, echt benauwd en warm. Ik heb niet voor niets blote benen haha. Maar in de grotten is het eigenlijk altijd 12 graden, dus ik had wel een trui meegenomen en daar was ik blij mee. Want echt warm is het daar niet. Vantevoren was ik bang dat ik een beetje claustrofobisch zou worden vanwege het donker en de kleine ruimtes, maar daar had ik totaal geen last van. De plafonds zijn eigenlijk best hoog en doordat de gids zo leuk vertelde, dacht ik er eigenlijk niet eens aan om claustrofobisch te worden. De rondleiding duurde een uur.

Lunchen

Na de rondleiding gingen we weer terug op de boot en was het alweer tijd voor de lunch. Mijn vader had op de heenweg naar het avondeten de vorige dag een leuk restaurantje gezien en daar streken we neer. Het heette Lunch & Zo en zag er heel gezellig uit. Het weer was inmiddels wat minder mooi dus we hadden een mooi plekje bij het raam bemachtigd. Bij deze lunchroom hebben ze heel veel verschillende soorten broodjes die uiteraard verschillend belegd zijn. Voor ontbijt kun je hier ook terecht voor pancakes, maar helaas was die tijd al voorbij toen we aankwamen haha. Ik ben daarom voor dit speltbroodje met carpaccio gegaan met daarbij een smoothie, heerlijk!

Rustmoment

Na de lunch liepen we terug naar het hotel en deden we nog een spelletje. We zouden daarna gaan winkelen en vooral mijn moeder en zusje hadden daar veel zin in. Mijn vader was moe en wilde even uitrusten en wij vonden het eigenlijk ook wel lekker om heel even tijd voor onszelf te hebben. Het is natuurlijk heel gezellig, maar je merkt dat het best druk is om heel de tijd met zoveel mensen om je heen te zijn. Even een uurtje voor jezelf is daarom wel erg lekker. Daarna liepen we met z’n drietjes op het gemakje naar de stad waar we nog wat winkels bekeken. Ik had bedacht dat ik best nog een jurkje wilde hebben voor Spanje, maar had weinig zin om uitgebreid te shoppen. Maar de eerste winkel die ik binnenliep, zag ik een heel leuk jurkje hangen, écht wat anders dan wat ik al had. Dus ik paste het en nam het mee, zo snel kan het gaan haha. En na wat winkels bezocht te hebben, was het toch weer al tijd om te eten.

Dinnertime

Op naar het dineradres op het Vrijthof, namelijk Grand Café D’n Ingel, waar we heerlijk op het terras konden zitten. Bij D’n Ingel hebben ze een eerlijke keuken waar regionale en seizoensproducten de boventoon voeren, kijk daar houd ik van! Nadat we begonnen met een stokbroodje met lekker dipjes, was het tijd voor het hoofdgerecht. Eén van mijn favoriete recepten, wat ik bijna nooit eet, ravioli! En deze was echt heerlijk, gevuld met spinazie en ricotta, mijn moeder deed ook mee en we genoten er heel erg van!
Ook hier weer heerlijk gegeten na een super leuke dag. Na het eten hebben we lekker nog wat spelletjes gedaan, 30 seconds blijft toch echt wel mijn favoriet haha. En de volgende dag begonnen we weer heerlijk met een ontbijtje in het hotel.

Margraten

Weer een heerlijk ontbijtje waar ik lekker van heb genoten. We hadden voor die dag 2 opties, we zouden sowieso naar Margraten gaan, de Amerikaanse begraafplaats. Mijn ouders hadden een fietsroute uitgestippeld die we zouden kunnen doen, maar als we met de auto gingen, konden we ook gelijk doorrijden naar het drielandenpunt. Ik was daar nog nooit geweest, dus dat leek ons het leukste. We begonnen bij Margraten, echt super indrukwekkend om daar te zijn. Als je al die kruisjes ziet staan en dan de leeftijden erbij, dan realiseer je je ineens hoe ontzettend veel jonge Amerikanen gewoon gevochten hebben en overleden zijn voor onze vrijheid. Bizar dat ze dat voor ons deden eigenlijk, als je er over nadenkt.

Drielandenpunt

Nadat we dit op ons hadden in laten werken, reden we door naar Vaals voor het drielandenpunt. Uiteindelijk bleek dit een klein paaltje te zijn haha, viel toch een beetje tegen. Maar Jens, mijn zusje en ik zijn wel de hoge toren opgeklommen om het uitzicht te zien. Alhoewel dat niet heel fijn was vond ik, ik heb op zich geen hoogtevrees. Maar als je zo hoog staat en dan op een rooster staat, waardoor je dus naar beneden kijkt, voel ik me toch niet helemaal veilig. Dus ik ben vrij snel binnen gaan staan haha. Wel leuk dat daar ook bordjes hangen met wat je ziet. Dus welke kant je Duitsland ziet en welke gebieden dan en datzelfde ook voor België en Nederland.

Lunch in Valkenburg

Na van dit mooie uitzicht te hebben genoten, dronken we nog wat. Mijn zusje wilde graag ook nog even naar Valkenburg dus we besloten daar de afsluitende lunch te doen. Ik was er al eens geweest, maar het blijft een gezellig dorp waar veel leuke en unieke winkeltjes zitten. En genoeg terrasjes voor een lekkere lunch, uiteindelijk streken we neer bij Steakhouse de Valkenhof, alleen de kaart zag er al super hip uit qua layout,

Tosti

Niet echt een typisch steakhouse wat dat betreft en qua lunchgerechten eigenlijk ook niet. Ik had zin in een tosti en die hadden ze, dus ik was helemaal gelukkig haha. Dat had ik echt al heel lang niet meer gegeten. Bij de tosti nam ik een smoothie met kokos, een super lekkere combinatie. Dit zorgde er wel voor dat we met een volle maag naar huis konden rijden.

Al met al hebben we echt een super tof weekend gehad, veel leuke dingen gedaan en heerlijk gegeten. Misschien dat ik zelf nog eens een weekendje terugga om nog wat meer healthy plekjes te ontdekken, maar wellicht geeft dit je ook al wat meer inspiratie voor als je een weekend naar Maastricht of Limburg gaat. Ik hoop dat je het leuk vond om te lezen.
Please follow and like us: